Molt Wengel har testet Karnovs nye AI-løsning

I foråret har et udvalg af Molt Wengels advokater testet Karnovs nye AI-løsning (KAILA). Det har været en spændende rejse, og vi har mange positive tilbagemeldinger at give.

Advokat Jens Wilhelm Gaardsøe deltager derfor den 4. september i Karnovs webinar (tilmeld her), hvor han er inviteret ind til at fortælle om sine erfaringer med KAILA.

Vi har stillet Jens tre spørgsmål om hans motivation for at være testbruger på KAILA og den værdi, han forventer, det vil give for Molt Wengel – og hele advokatbranchen:

 

Hvorfor valgte du at være testbruger af Karnovs nye AI-løsning?

”Hos Molt Wengel arbejder vi struktureret med arbejdsflow og effektivisering af arbejdsdagen, og vi holder altid et skarpt øje med, hvad der findes af digitale muligheder for at understøtte og forbedre både flow og produkt.

Vi er generelt spændte på, hvad kunstig intelligens kommer til at bringe til advokatbranchen, og vi kigger også selv ind i mulige løsninger for at bruge AI til fx intern arkivering og søgning i tidligere sager.

Derfor var det naturligt at bruge tid på at være testbruger for KAILA.”

”I advokatbranchen bliver der ofte brugt lang tid på at søge og finde det helt rigtige resultat i rets- og voldgiftspraksis (domme og afgørelser) – samt onlinelitteratur og juridiske artikler. Den tid, vi bruger på at finde selve kilden til vores konklusioner, vil vi hellere bruge i dialog med vores kunder; for bedre at forstå deres forretning, udfordringer og succeshistorier.

Når det bliver lettere at søge i fx T:BB (red. Tidsskrift for Bolig- og Byggeret på Karnovs platform), vil der automatisk blive frigivet tid i sagsbehandlingen – og dermed vil det skabe en bedre kundeoplevelse.

Dermed har KAILA givet grobund for at skabe en helt anden arbejdsdag for vores jurastuderende, der nu kan bruge mindre tid på at søge – og langt længere tid på at analysere, forstå og anvende de juridiske kilder på den konkrete sag.

Med andre ord dét, vi jurister kalder for ’subsumtion’ – eller kunsten at presse en paragraf eller en dom ned over en meget konkret sag. Derigennem bliver vores jurastuderende dygtigere; og vi bliver stærkere som virksomhed.

Og så er det også værd at nævne, at arbejdsdagen derudover formentlig bliver sjovere, mere udfordrende – og ikke mindst mere tilfredsstillende for de studerende, ja faktisk for alle jurister.”

”Helt bestemt – og ikke mindst for vores kunder. Molt Wengel vil naturligvis aldrig bruge tekster eller informationer, som alene er skabt eller fremfundet ved brug af AI – uden først at have været informationerne igennem ved en grundig, efterfølgende menneskelig behandling.

Molt Wengel står for den højeste kvalitet, og vores professionelle erfaringer og personlige relationer er det, vi i Molt Wengel værner mest om i forholdet til vores kunder. Derfor vil vi altid – både nu og i fremtiden – være meget opmærksomme på at anvende de resultater, vi har fået ved at bruge kunstig intelligens i vores arbejde på en måde, som skaber det bedste resultat for vores kunder.

Vi ser klart muligheder for effektivisering af Molt Wengels arbejdsflow ved brug af AI i vores arbejde, hvorfor vi også har været glade for at være med som testbruger af Karnovs nye AI-løsning til advokatbranchen.

Og som før nævnt er der også fantastiske muligheder for at gøre vores jurastuderende dygtigere. Og når vi arbejder på komplekse voldgiftssager, ofte med en værdi på omkring en halv milliard, så er der bestemt tid at spare på – hurtigere – at kunne finde de retskilder, vi har brug for.

Vi ser derfor frem til at følge med i, hvordan produktudviklingen vil fortsætte i de kommende måneder og år – og uden tvivl skabe endnu større værdi for os i Molt Wengel – og ikke mindst for vores kunder.”

 

Har du spørgsmål til Jens, er du altid velkommen til at kontakte ham på mail (jwg@mowe.dk) eller tlf.  4412 0585.