Digitalisering af bygge- og anlægsbranchen er ikke en revolution, der sker lige om lidt. Byggeriets aktører anvender allerede i dag mange forskellige digitale værktøjer til at optimere projekter, effektivisere planlægning og støtte projektlederne i deres daglige arbejde.
For at sikre, at det er de rette løsninger, der anvendes og investeres i, er det afgørende at forstå de digitale behov i selve projektet – og i organisationen for projektet.
I dagens byggeri er der mange aktører, der arbejder på at digitalisere flere processer i byggeriet. Det er muligt at få en løsning for næsten alt – og med AI er denne udvikling kun blevet accelereret. Med alle de muligheder, der er i dag, ser vi typisk byggeriets aktører gå i to retninger – enten skal de have det hele, eller også skal de slet ikke have noget udover ’standardløsningen’.
I digitaliseringens iver – eller i frygten for digitalisering – glemmes nogle gange det meget vigtige spørgsmål: Hvorfor?
Hvorfor skal vi gøre projektet digitalt? – eller hvorfor skal vi ikke?
Der er sjældent et entydigt svar. Men det er et svar de enkelte aktører og projektledere altid må finde, hvis de planlagte digitale investeringer skal have effekt og give værdi.