Ny udbudskendelse: Hvornår kan en offentlig bygherre afvise et tilbud som unormalt lavt?

Klagenævnet for Udbud har afsagt en kendelse vedrørende bygherres afvisning af et tilbud som følge af unormalt lave priser, hvor bygherre fik medhold. Det gjorde de i kendelsen fra 16. december 2024, Holmsgaard A/S mod Den Selvejede Institution Rebæk Søpark Kollegiet.

Udbuddet vedrørte bygherrerådgivning med tildelingskriteriet “bedste forhold mellem pris og kvalitet”, hvor den samlede evalueringstekniske tilbudssum blev beregnet på baggrund af delpriser for fire forskellige medarbejderkategorier, der skulle indgå i et kerneteam til løsning af bygherres opgaver under aftalen.

Den afviste tilbudsgiver havde angivet prisen for medarbejderkategorien med den højeste anciennitet og angivet en timepris på 1 kr. for hver af de øvrige 3 medarbejderkategorier. Bygherre vurderede, at priserne afveg markant fra markedsniveauet og anmodede om en redegørelse i overensstemmelse med udbudslovens § 169, stk. 1.

Den afviste tilbudsgivers forklaring blev ikke vurderet tilstrækkelig til at imødegå tvivlen om, hvorvidt tilbuddet kunne levere den efterspurgte ydelse tilfredsstillende. Tilbudsgiveren begrundede deres prissætning med, at de tilbød et kerneteam af erfarne bygherrerådgivere i den højeste kategori og satte en timepris på 1 kr. for øvrige medarbejderkategorier, som de ikke forventede at anvende. De forklarede desuden, at andre medarbejderkategorier, såsom ingeniører og arkitekter vil kunne inddrages efter behov, men deres priser blev ikke oplyst i tilbudslisten.

På denne måde undlod tilbudsgiveren at give et retvisende billede af de priser, der var indeholdt i tilbuddet Bygherre vurderede derfor prissætningen som prisspekulation, der kunne føre til højere omkostninger for bygherre end forudsat i udbudsmaterialet. Den lave pris kunne desuden ikke begrundes i markedsstrategiske overvejelser.

Bygherre fandt således, at tilbuddet skabte risiko for, at opgaver ville blive udført af overkvalificerede medarbejdere eller medfører øgede omkostninger på længere sigt. Tilbuddet blev derfor afvist som unormalt lavt i medfør af udbudslovens § 169.

 

Vurdering fra Klagenævnet for Udbud

Klagenævnet fandt, at ordregiveren havde handlet inden for sit skøn ved at afvise tilbuddet som unormalt lavt. Tilbudsgivers prissætning afveg væsentligt fra det forventede niveau, og redegørelsen gav ikke tilstrækkelig sikkerhed for, at tilbuddet kunne opfylde kontraktens krav.

Denne prissætning, hvor nogle priser ikke var kendt på tidspunktet for tilbudsafgivelsen, kunne føre til sammenligningsproblemer og risiko for øgede projektomkostninger, hvilket strider mod de udbudsretlige principper om ligebehandling og gennemsigtighed.

Kendelsen bekræfter, at tilbudsgivere skal udfylde tilbudslisten i overensstemmelse med bygherres krav i udbudsbetingelserne samt sikre, at der angives priser for alle de medarbejderkategorier, der forventes at blive tilknyttet projektet.  Dette sikrer en gennemsigtig udbudsproces med sammenlignelige tilbudspriser i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet.

Molt Wengels kommentarer til kendelsen

Advokat Marianne Bjørnkjær Nielsen og advokatfuldmægtig Rita Sulumova fra Molt Wengel påpeger, at kendelsen er i overensstemmelse med tidligere praksis på området, hvor en offentlig bygherre kan afvise tilbud som unormalt lavt, når det tilbudte pris- eller omkostningsniveau ikke kan begrundes på baggrund af tilbudsgiverens redegørelse, jf. udbudslovens § 169, stk. 2. Tilbudsgiverens redegørelse kan for eksempel omhandle strategisk prissætning, effektiviseringer, innovativ teknologi, ledig kapacitet m.m.

Kendelsen understreger, at en tilbudsgiver skal udarbejde tilbud, herunder udfylde tilbudslisten i overensstemmelse med ordregivers krav hertil.

Tilbudsgivere skal være opmærksomme på, at manglende angivelse af priser i tilbudslisten, herunder meget lave priser for medarbejderkategorier, kan skabe tvivl om, hvorvidt der tilbydes de efterspurgte kategorier. Dette kan blive anset som forbehold for grundlæggende elementer. Tilbudsgivere skal sikre, at deres prissætning er realistisk og skabe tillid til, at kontrakten kan opfyldes på en reel og tilfredsstillende måde, også selvom tilbudsgiveren har frihed til at fastsætte sin pris.

 

Har du har spørgsmål til udbud eller den nye kendelse, er du altid velkommen til at kontakte Rita på Tlf. +45 6644 7230 eller advokat Marianne på tlf.  5180 8078 – eller én af vores andre udbudsspecialister. Læs mere om vores ydelser inden for udbud.

 

Lovforslag med indflydelse på offentlige udbud

04-09-24

Den 3. september blev et lovforslag sendt i høring, hvor en vedtagelse vil kunne ændre på reglerne for vurdering af pålidelighed i offentlige udbud. Vi har derfor spurgt vores dygtige kolleger Kathrine Ahrenholt og Heidi Sander Løjmand om mulige konsekvenser for offentlige bygherrer.

Læs deres svar her

Molt Wengel tester AI-løsning

27-08-24

I foråret har et udvalg af Molt Wengels advokater testet Karnovs nye AI-løsning (KAILA).

Det har været en spændende rejse, og vi ser frem til følge videreudviklingen af løsningen over de kommende måneder og år.

Læs interview med Jens om 'KAILA'

Se optagelser af briefings

16-06-24

Hver onsdag afholder vi korte online-briefings i din frokostpause. Her kan du holde dig ajour med entrepriseret og andre faglige emner inden for byggeriet. Få adgang til optagelser af seneste afholdelser i vores Vidensarkiv.

Få adgang til Vidensarkiv