Fra den 1. januar 2026 får Arbejdstilsynet mulighed for at udstede påbud om standsning af arbejder – også kaldet entreprenørstop – på byggepladser, hvor arbejdsmiljøreglerne gentagne gange bliver overtrådt.

Den nye beføjelse er et led i en politisk indsats mod social dumping og et ønske om at højne sikkerheden på danske byggepladser. Men det kan få store praktiske og økonomiske konsekvenser for både bygherre, rådgivere og entreprenører, hvis byggepladsen bliver ramt af et påbud.

Hvad betyder et entreprenørstop i praksis?

Et entreprenørstop betyder, at arbejdet helt eller delvist skal indstilles, indtil forholdene er bragt i orden. Som noget nyt kan en enkelt underentreprenørs manglende overholdelse af arbejdsmiljøreglerne føre til, at samtlige entreprenører på byggepladsen må stoppe deres arbejde.

Det kan i værste fald forsinke projektet markant, føre til store stilstandsomkostninger og rejse komplekse tvister om, hvem der skal betale regningen. For eksempel kan bygherren risikere krav fra købere eller lejere, hvis aflevering af byggeriet bliver forsinket, ligesom hovedentreprenøren kan møde krav fra underentreprenører.

Hvornår kan Arbejdstilsynet standse arbejdet?

Afgørende for et påbud er, at der er tale om gentagne grove overtrædelser. Konkret kan Arbejdstilsynet påbyde standsning, hvis:

  • Der har været et intensivt tilsyn med byggepladsen i cirka fire uger
  • Entreprenøren og mindst én (eller flere) underentreprenører har fået flere strakspåbud om overtrædelser, der udgør en betydelig fare for de ansattes sikkerhed eller sundhed
  • Der fortsat er nærliggende risiko for, at de udstedte påbud ikke er tilstrækkelige til at forebygge alvorlige arbejdsulykker
  • Entreprenøren er skriftligt varslet om risikoen for standsning
  • Arbejdstilsynet fortsat finder nye overtrædelser efter varslingen.

Husk de grundlæggende pligter

Mange byggepladser er komplekse – og det kan være uoverskueligt, hvem der har ansvar for hvad.

De vigtigste regler fremgår af arbejdsmiljøloven, men dertil kommer bl.a.:

  • Bekendtgørelse nr. 117 om bygherrens pligter, der pålægger bygherren at udpege en arbejdsmiljøkoordinator, udarbejde plan for sikkerhed og sundhed (PSS) og føre tilsyn
  • Bekendtgørelse nr. 2107 om bygge- og anlægsarbejde, der stiller detaljerede krav til indretning af byggepladsen og forebyggelse af risici
  • Særlige bekendtgørelser og vejledninger for visse typer arbejde, fx arbejde med asbest eller forurenet jord
  • Arbejdstilsynet vurderer byggepladsens forhold ud fra alle relevante regler og vejledninger. Derfor er det vigtigt at kende de specifikke krav for netop din entreprise.

Hvad kan du gøre for at forebygge problemer?

Et påbud om entreprenørstop kan ikke forebygges med 100 % sikkerhed, men du kan mindske risikoen betydeligt:

  • Sørg for et klart aftalegrundlag
  • Allerede ved kontraktindgåelsen bør du sikre dig, at ansvaret for arbejdsmiljø er tydeligt fordelt. Overvej for eksempel om pligter efter bekendtgørelse nr. 117 om bygherrens pligter skal overdrages til (hoved)entreprenøren.
  • Aftal procedurer for håndtering af påbud
  • Udarbejd interne retningslinjer for, hvordan strakspåbud håndteres hurtigt og effektivt. Det kan være en fordel at aftale, at entreprenører skal dokumentere, hvordan de vil rette op på påbud.

Overvej entreprenørstop som væsentlig misligholdelse

Et standsningspåbud kan få alvorlige konsekvenser for projektet. Overvej at skrive ind i kontrakten, at et påbud om entreprenørstop udgør en væsentlig misligholdelse, der kan give bygherren ret til at ophæve aftalen. Husk dog altid at søge juridisk rådgivning, inden du tager skridt til ophævelse.

Hold løbende tilsyn

Bygherren bør følge op på, at arbejdsmiljøkoordinatoren udfører sit tilsyn og reagere hurtigt, hvis der opstår problemer.

Lav en risikovurdering

Vær proaktiv: Gennemgå projektet og vurdér risikoen for, at et entreprenørstop kan blive aktuelt. Tag stilling til, hvordan ansvaret og de økonomiske konsekvenser skal håndteres.

Er dine aftaler klar?

Er dit byggeprojekt baseret på AB 18 eller ABT 18-vilkår, vil der næppe være behov for at lave større ændringer, da (i) risikoen for entreprenørstop ikke er stor, (ii) AB 18 samt den almindelige erstatningsret i vidt omfang regulerer ansvarsfordelingen i tilfælde af entreprenørstop og iii) retten til tidsfristforlængelse i tilfælde af offentlige påbud bliver reguleret. Dette skal dog vurderes konkret fra projekt til projekt. Det er altid en god idé at få aftalerne gennemgået med henblik på netop at håndtere risikoen for entreprenørstop.

Få rådgivning i tide

Vil du sikre dig mod dyre overraskelser og unødige konflikter, er det klogt at tage højde for de nye regler allerede nu.

Hos Molt Wengel rådgiver vi løbende byggeriets parter om aftaleindgåelse og konfliktløsning. Kontakt advokat Bjørn Michael Ballabriga på telefon 4412 0527 eller e-mail: bmb@mowe.dk, hvis du vil høre mere om, hvordan du bedst kan beskytte dit projekt mod konsekvenserne af et eventuelt entreprenørstop.